Kényelmetlen igazság keresőoptimalizálásról

Bemutatjuk Paul Boag, webes szakember cikkét a SEO (keresőoptimalizálás) cégekről, és arról, hogy weboldalunkkal hogyan érjünk el jobb eredményt a keresőszoftverek rangsorolásán.
Saját weboldala van? Szeretne első lenni a Google keresési eredmények listáján? Mindegy, hogy mit csinál, de semmiképp se költsön agresszív keresőoptimalizálásra. Tudom, hogy ez elsőre extrémnek hangzik. Rengeteg weboldal tulajdonos egyszerűen a keresőoptimalizálást látja a megoldásnak a keresési besorolás javítására, míg a helyzet valójában sokkal összetettebb.

A kényelmetlen igazság az, hogy aki a legtöbbet tud javítani a keresési besoroláson, az Ön. Sajnos ez rengeteg időt és befektetett energiát igényel. Mindenesetre a válasz nem egy SEO cég felbérlése, akik majd „felturbózzák” a keresési rangsort. A probléma rögtön a keresőoptimalizálással kifejezéssel és vele kapcsolódó téveszmékkel kezdődik.

Mi nem a keresőoptimalizálás?


A legtöbb weboldal tulaj úgy érezheti, hogy a keresőoptimalizálás valami rejtélyes feketemágia. Ők talán hallották már azokat a kifejezéseket, hogy „érkező oldal” vagy „kulcsszó sűrűség”, de lehet, hogy egyszerűen összezavarták arról, hogy hogyan kell egy weboldalnak kinéznie. Ezek azt az érzetet kelthetik, hogy a SEO a profik hatásköre. Ez tévhit, amit a SEO cégek egy része előszeretettel hangoztat.

A probléma az, hogy ezek az összetett technikák működnek, de csak egy bizonyos pontig. Lehetséges manipulálni a rendszert, és ezzel előrébb jutni a keresési találatok között. De ennek csak rövidtávú előnyei vannak, és folyamatos befektetés nélkül elmúlik. Ez azért van, mert maga a szándék hibás. A keresőoptimalizálásnak nem arról kéne szólnia, hogy ilyen-olyan kulcsszavakkal a lista élére ugorjunk. Valójában nem kéne keresőszoftverekre optimalizálni egyáltalán. Emberekre kéne optimalizálni, hiszen ezt próbálja elérni a Google is.

Miért ne keresőszoftverekre optimalizáljunk?


A Google célja egyszerű: biztosítani a keresőknek a legrelevánsabb tartalommal bíró oldalakat. Ha a besorolás miatt aggódunk ahelyett, hogy releváns tartalmat biztosítsunk, akkor el fogjuk veszíteni a csatát.

Ha egy SEO céget bérelünk fel a besorolás javításának érdekében, akkor szembemegyünk azzal, amit a Google próbál elérni. Az elsődleges cél a jobb tartalom és ne a jobb rangsor legyen.

A SEO cégek bevethetnek minden jól bevált trükköt a keresési eredmény javítására, de hosszútávon veszíteni fognak, mert a Google folyamatosan változtat azon, hogy hogyan rangsorolja a weboldalakat a pontosabb keresési eredmények miatt.

Tehát emlékezzünk, a felhasználókra optimalizáljunk, és ne a kereső programokra.

A jobb megoldás


A Google-nál nem is csinálnak titkot abból, hogy hogyan lehet jó besorolást elérni. Bárki elolvashatja a webmaster guidelines-ban.

„A weboldalakat elsősorban készítsük a felhasználóknak, ne keresőprogramoknak.”

És ezt hogyan csináljuk? A Google erre is ad választ:

„Készítsen egy információban gazdag weboldalt, ahol az oldalak világosan és érthetően bemutatják a tartalmat.”

Röviden a tartalom legyen hasznos. Ebbe beletartozhat például:
  • Problémamegoldó cikkek
  • Blog írása
  • Kutatási eredmények megosztása
  • Részletes esettanulmányok bemutatása
  • A felhasználók által létrehozott tartalmak bátorítása
  • Hasznos alkalmazások, eszközök készítése
  • Gyakori kérdések szekció
  • Interjúk feltöltése

A lista sokáig folytatódhatna. A kulcs, hogy olyan tartalmakat hozzunk létre, amit az emberek hasznosnak találnak, és meg akarják majd osztani.

Igen persze vannak technikai követelmények is a keresőszoftvereknél. De a Google elér bármilyen ésszerűen felépített weboldalt, és ehhez SEO cégek nem kellenek (kivéve, ha a webes tervező nem végezte jól a munkáját).

Érdemes mellékesen megjegyezni, hogy ha elérhetőséget garantál sérült (például látássérült) felhasználóknak, akkor azt a Google szintén számításba veszi.

De egyébként félretéve ezeket a technikai követelményeket, minden a tartalmon múlik. Ha jó a tartalom, akkor a felhasználók azt linkelni fogják, ami javítja a keresési rangsort is. Ilyen egyszerű.

A kérdés már csak az, hogy hogyan lesz jó a tartalom.

A kényelmetlen igazság


Ez az a pont, ahol elértünk a kényelmetlen igazsághoz. Egy külsős vállalkozó nem tud olyan tartalmat készíteni, ami folyamatosan vonzaná a látogatókat, vagy olyat, amit megosztanának. Tapasztalataim szerint ez sokkal egyszerűbben megoldható a vállalkozáson belül. A probléma az, hogy ez nem illeszkedik jó a legtöbb cég felépítésébe. Egyszerűbb egy külsős SEO céggel szerződni, mint egy ismeretlen területtel megbirkózni a cégen belül.

Kétségkívül egy jó SEO cégnél szövegírók is vannak, akik tartalmat írnak. De a tudásuk az adott témakörben korlátozott, és a cég működését sem ismerik. Persze tudnak rövid blogbejegyzéseket írni sok kulcsszóval, ami majd a Google-nak tetszeni fog, de ez a felhasználókat nem csapja be, és megosztások elmaradnak.

Az igazság az, hogy ha igazán javítani szeretne a pozícióján, akkor azt a cégen belül kell megoldani. Ez azonban nem könnyű, és a legtöbb cég a felépítésében is alkalmatlan erre.

Változás kell a szervezeti struktúrában


Minél többet dolgozom cégekkel együtt a vállalat digitális stratégiáján, annál inkább rájövök, hogy milyen kevés vállalat van a digitális világnak megfelelően strukturálva. Erre egy tökéletes példa a keresőoptimalizálás.

A weboldal szerkesztése általában a marketing osztály feladata. Habár a marketingesek megfelelően be tudják mutatni a cég szolgáltatásait vagy termékeit, nem biztos, hogy olyan anyagokat tudnak írni, amit sokan megosztanának.

A probléma az, hogy a marketingesek tökéletesen ismerik az adott terméket vagy szolgáltatást, de a kapcsolódó témákról már kevesebbet tudnak. Például egy egészséges ételeket áruló cég marketing osztályán mindent tudni fognak a termékről, és a jótékony hatásairól, de magáról az egészséges táplálkozásról már keveset tudnak. Sajnos a felhasználók szívesebben osztanak meg mondjuk tippeket az egészséges táplálkozásról, mint egy termékbemutatót.

Amire a cégnek igazán szüksége lenne, az egy táplálkozási szakértő, aki rendszeresen blogbejegyzéseket ír az egészséges táplálkozásról. Egy ilyen blogot rendszeresen megosztanának, kialakítana egy rendszeres olvasótábort, és rengeteg kulcsszavat is tartalmazna.

A probléma viszont az, hogy a vállalkozások nem így épülnek fel, nem a táplálkozási szakértő feladata a cikkek posztolása, ez a marketinghez tartozik.

A hosszú távú megoldás


A cégeknek végül meg kell változniuk, hogy az online marketing egy jóval megosztottabb feladat lehessen. Nem azt mondom, hogy a hagyományos marketing osztálynak nincs semmi keresnivalója az online színtéren, de fel kell ismerni, hogy ezt a feladatot ők egyedül nem tudják teljesíteni. A többieknek is szerepet kell vállalni az online marketingből.

Például a cégnél, ahol egészséges ételeket árulnak, a táplálkozási szakértőknek, szakácsoknak hetente egyszer le kéne ülniük, hogy megosszák a szakvéleményüket. A marketing feladata az lenne, hogy őket támogassák ebben, technikai vagy szövegszerkesztői tanácsokkal lássák el őket.

Sajnos a legtöbbször pont az ilyen szakértők a cég legértékesebb forrásai, ami többszörösen felértékeli az idejüket. A legtöbb cégvezető nem teheti meg, hogy elvonja a szakértőket a fő feladataiktól.

Ennek ellenére rövidtávon is sokat tehetünk.

Rövidtávú megoldás


Amíg a cégek nem jönnek rá, hogy szükség van a változásra, addig is lehet mit tenni.

Fel lehet venni egy munkatársat külön arra a célra, hogy a weboldalra készítsen tartalmat. Ez finanszírozható úgy, hogy befejezzük a SEO céggel a munkát.

Ha ez is meghaladja a költségkeretét, akkor felvehet valakit részmunkaidőre is, de a szervezeten belül elvégezheti egy munkatárs is ezt a feladatot, ha van rá ideje. Habár nekik nem lesz meg a tudásuk ahhoz, hogy minden tartalmat maguktól megírjanak, de mivel a cégen belül vannak, ezért sokkal könnyebben elérik azokat, akik ebben segíthetnek. Találkozókat szervezhetnek velük, interjúkat készíthetnek, megkérdezhetik, hogy ők hol olvassák a szakmai híreket.

Ráadásul a cégen belüli szakértők valószínűleg maguktól is készítenek olyan tartalmakat, amiket meg lehet osztani a weboldalon.

Például a fiktív táplálkozási szakértőnknek biztosan vannak dokumentációi a különböző táplálékok különböző hatásairól. Persze ez önmagában lehet, hogy egy kicsit száraz lenne a weboldalon, de egy kis szerkesztés után máris remek anyag lehet belőle.

A posztolt bejegyzéseknek nem kell hosszúnak lenniük, a lényeg, hogy linkeljék. A kulcs, hogy osszuk meg a szakértő véleményét, és a tartalom az olvasók számára értékes legyen.

Ahogy az olvasóbázis nő, elkezdenek kérdéseket feltenni. A felhasználók talán a saját tapasztalataikat is megosztják a témakörrel kapcsolatban. Idővel akár az is megtörténhet, hogy már nem csak az olvasók vannak aktívan jelen, hanem a cégen belüli szakértők is. Ha azt látják, hogy a bejegyzések értéket képviselnek, ők maguk is elkezdenek posztolni. Akkor a feladat már csak annyi, hogy témát javasolunk nekik, ész megszerkesztjük az írásaikat.

Persze tudom, mire gondol: ez nem ilyen egyszerű.

Vége a kifogásoknak


Ez nyilván egy nagy kulturális változást jelentene a cégen belül. A marketingesek úgy érezhetik, hogy kicsúszik a kezükből az irányítás, a blogolásért felelős személy úgy érzi, hogy túl sok a feladata, a szakértőket pedig zavarhatja a rengeteg kérdés. De mégis van más választás?

Tetszik vagy nem, a Google értékes tartalmat követel a jobb besorolásért. Ha azt hisszük, hogy a SEO cégek majd valami mágikus úton ezt ki tudják kerülni, akkor tévedünk.

Ha tényleg érdekli a rangsor, akkor itt az idő, hogy felelősséget vállaljon a tartalomért. Ha legyőzte a kezdeti akadályokat, akkor rájöhet, hogy értékes tartalmat készíteni nem is olyan nehéz.

Forrás: smashingmagazine.com
Ossza meg ismerőseivel:
Iwiw Facebook Twitter Tumblr Google